23 września 2019

Jak Europa walczy ze smogiem?

Polacy chcieliby mieć trzy skrajne rzeczy: czyste powietrze, tani węgiel i samochody z silnikiem diesla. Jak dobrze wiemy, jest to niemożliwe. Coraz częściej musimy tłumaczyć się z niezwykle trującego powietrza, kiedy inne kraje wręcz świecą przykładem. Dzisiaj będziecie mogli przeczytać gdzie w Europie smog jest największy, dlaczego nasz kraj osiąga tak złe wyniki zanieczyszczeń powietrza oraz czego możemy nauczyć się od innych krajów europejskich. 

Polska w czołówce

W 2018 r. WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) opublikowała statystki, z których jasno wynika, że Polska przoduje pod względem smogu na tle innych krajów europejskich. Do światowych liderów nadal nam daleko, jednak na naszym kontynencie mamy niewielu rywali. Na 50 najbardziej zanieczyszczonych miast w Europie, w Polsce znajduje się ich 36. Miejsce 3, na podium, zajmuje Opoczno, a zaraz za nim Żywiec, Rybnik, Pszczyna, Kraków, Nowa Ruda i Nowy Sącz. Pozostałe miejsca w pierwszej 10 zajmuje Bułgaria, która w ogólnych statystykach przoduje pod względem zanieczyszczeń i przekracza wyznaczone na 2020 rok normy aż w 83% miastach. Polska dotrzymuje jej kroku i osiąga wynik na poziomie 72%. Gorzej jest już tylko w Turcji- tam wynik utrzymuje się na poziomie 90% miast. Ale jest też dobra wiadomość- co dziesiąte europejskie miasto może się pochwalić czystym powietrzem. Wynik nie jest zachwycający, prawda? Nasi południowi sąsiedzi, w tym Słowacja i Czechy, również nie najlepiej radzą sobie ze smogiem. Natomiast najbliżej przystosowania do rekomendacji wydanej przez WHO jest Finlandia, Szwecja i Estonia, a najczystszym miastem obecnie jest Muonio w północnej Finlandii.  

buildings-city-high-rises-10676
clouds-cloudscape-dawn-417066

Europa walczy ze smogiem?

Stolice europejskie, w miarę możliwości, rozpoczęły walkę ze smogiem już w latach 50. i 60., podczas gdy w Polsce nikt nie poruszał tego tematu. Od niedawna w naszym kraju zrobiło się głośno o zanieczyszczeniach powietrza, a Polacy zaczęli kontrolować jakość powietrza przy pomocy aplikacji i inwestować w maseczki antysmogowe. Walkę ze smogiem powinno zacząć się od konsekwentnego zwalczania przyczyn jego powstawania. Tak dzieje się w innych europejskich krajach, gdzie normy jakości powietrza są o wiele bardziej restrykcyjne. Do najpopularniejszych rozwiązań w walce ze smogiem można zaliczyć:

  • ograniczenie ruchu tranzytowego, 
  • ograniczenie palenia węglem, 
  • termomodernizacja domów i palenisk, 
  • inwestycje w infrastrukturę rowerową i transport publiczny, 
  • zakaz wjazdów samochodów spalinowych w wyznaczone strefy.

Kolejne zmiany, ograniczenia i normy wprowadzają takie kraje jak Niemcy czy Francja, ale i wiele mniejszych niż Polska. W kilku sporych europejskich państwach wprowadzono rozwiązania, które mogłyby stanowić przykład dla Krakowa i innych zanieczyszczonych polskich miast.

Dublin

W 1990 roku w Dublinie wprowadzono całkowity zakaz sprzedaży węgla kamiennego, dzięki czemu zanieczyszczenie powietrza szkodliwymi pyłami zawieszonymi zmniejszyło się o 70%. Do 2015 r. objęto tym samym zakazem aż 28 irlandzkich miast. W Polsce nie prędko dojdzie do tak radykalnych rozwiązań, ale zakazano przynajmniej sprzedaży odpadów i mułów węglowych.  

luke-tanis-Vc1JoFCbym4-unsplash
benjamin-davies-Oja2ty_9ZLM-unsplash

Londyn

Do 2020 r. niektóre ulice staną się niedostępne dla wszystkich pojazdów z silnikiem diesla. Kierowcy zostają do tego odpowiednio przyzwyczajani – aktualnie wjazd do centrum miasta wiąże się z bardzo wysokimi opłatami. Od ciężarówek, busów oraz furgonetek wjeżdżających do Londynu pobiera się opłaty, niekiedy w wysokości 1 000 zł za dzień. Działanie władz ograniczyły ruch samochodów, przez co emisja toksycznych związków i powstawania smogu znacząco spadła. WHO w 2018 r. podał informację, że pierwszy raz od dekady w stolicy Anglii poziom dwutlenku azotu nie przekraczał wyznaczonych norm. 

Jak to wygląda w innych europejskich stolicach?

Ograniczenie wjazdu pojazdów do centrów niektórych miast zostały wprowadzone także w Berlinie i Paryżu. Stolica Francji nie wpuszcza pojazdów, które zostały zarejestrowane po ustalonej dacie, czyli nie spełniają norm ekologicznych. Niestety, nawet nowoczesne samochody nie mogą poruszać się po mieście bez ograniczeń – w konkretne dni wjazd mają auta o nieparzystych lub parzystych numerach tablic rejestracyjnych. W Monachium natomiast obowiązuje zakaz tranzytowy dla ciężarówek, a do centrum Pragi można wjechać jedynie ze specjalną plakietką. 

fabio-roque-0rnX9dypdZA-unsplash
Uncategorized
About Marta Przesmycka